Τι εßναι αρχεßο;
Εßναι το σýνολο των τεκμηρßων ανεξαρτÞτως χρονολογßας, ýλης και σχÞματος, το οποßο Ýχει δεχθεß Þ παραγÜγει Ýνα φυσικü Þ νομικü πρüσωπο στα πλαßσια των δραστηριοτÞτων του. Συνεπþς το αρχεßο εßναι η φυσικÞ αντανÜκλαση των δραστηριοτÞτων ενüς νομικοý Þ φυσικοý προσþπου.
Γιατß κÜποιος φορÝας Þ Üτομο διατηρεß αρχεßο;
Για την καλýτερη διαχεßριση των υποθÝσεων που το απασχολοýν, για την απüδειξη των ενεργειþν του, για την προστασßα των συμφερüντων και δικαιωμÜτων του.
Πüτε αχρηστεýονται για τον κÜτοχü τους κÜποια τεκμÞρια;
¼ταν, με την πÜροδο του χρüνου, πÜψουν να εξυπηρετοýν το σκοπü για τον οποßο δημιουργÞθηκαν και διατηρÞθηκαν.
Τι γßνονται τα ανενεργÜ αρχεßα των υπηρεσιþν;
Η νομοθεσßα ορßζει üτι κÜθε χρüνο (Þ διετßα) üλες οι υπηρεσßες Ýχουν την υποχρÝωση να διαχωρßσουν και να καταγρÜψουν τα τεκμÞρια που δεν Ýχουν πλÝον υπηρεσιακÞ χρησιμüτητα. Στη συνÝχεια κοινοποιοýν αυτοýς τους καταλüγους στα ΓενικÜ Αρχεßα του ΚρÜτους. ΑυτÜ με τη σειρÜ τους Ýχουν την υποχρÝωση να ελÝγξουν το υλικü και να αποφασßσουν αν üλο Þ Ýνα μÝρος του πρÝπει να διατηρηθεß για ερευνητικοýς σκοποýς.
Γιατß διατηρεßται μÝρος των τεκμηρßων απü τα ΓΑΚ?
Οι πληροφορßες που προσφÝρουν μποροýν να αξιοποιηθοýν με πολλοýς τρüπους για την τεκμηρßωση της διοικητικÞς, κοινωνικÞς και οικονομικÞς ιστορßας του Ýθνους.
Με ποιο τρüπο και σε ποιους τομεßς μποροýν να χρησιμοποιηθοýν αυτÝς οι πληροφορßες;
Για λüγους αποδεικτικοýς: αυτοß προκýπτουν πολλÝς φορÝς ως Ýμμεσες πληροφορßες απü κÜποιο τεκμÞριο. Π.χ. Ýνα Μαθητολüγιο συντÜσσεται για την παρακολοýθηση της σχολικÞς επßδοσης των μαθητþν. ΠαρÜλληλα üμως καταγρÜφεται η απασχüληση των γονÝων τους, η ηλικßα τους, ο τüπος κατοικßας, η βαθμολογßα τους κλπ.
Για λüγους ερευνητικοýς: αυτοß μπορεß να αναφÝρονται σε Ýνα πλÞθος επιστημþν, αφοý ο κýριος προμηθευτÞς των Γ.Α.Κ., η ευρýτερη δημüσια διοßκηση, καλýπτει Ýνα μεγÜλο φÜσμα δραστηριοτÞτων (υγεßα, εκπαßδευση, οικονομßα, εμπüριο κλπ).
Για λüγους εκπαιδευτικοýς: το αρχειακü υλικü, με την ποικιλßα που προφÝρει, μπορεß να καλýψει την «εικονογρÜφηση» και να εμπλουτßσει την εποπτικÞ διδασκαλßα πολλþν γνωστικþν αντικειμÝνων.
Τι εßδους φροντßδα επιφυλÜσσεται στο αρχειακü υλικü που εισÜγεται σε μια αρχειακÞ υπηρεσßα;
¸λεγχος, καθαρισμüς, ταξινüμηση, καταγραφÞ, αποθÞκευση, φýλαξη και αξιοποßηση με ποικßλους τρüπους.
Πþς μπορεß κανεßς να εντοπßσει τις πληροφορßες που τον ενδιαφÝρουν;
Η υπηρεσßα Ýχει φροντßσει να υπÜρχουν στο αναγνωστÞριο τα εργαλεßα Ýρευνας. ΑυτÜ εßναι οι κατÜλογοι, τα συνοπτικÜ Þ αναλυτικÜ ευρετÞρια και τα δελτßα, στα οποßα καταχωροýνται οι περιγραφÝς των τεκμηρßων.
Ποιοι και με ποιους üρους Ýχουν δικαßωμα πρüσβασης στο αρχειακü υλικü;
Τα αρχεßα που φυλÜσσονται στις υπηρεσßες των Γενικþν Αρχεßων του ΚρÜτους Ýχουν δημüσιο χαρακτÞρα. Αυτü σημαßνει üτι üλοι οι πολßτες Ýχουν δικαßωμα να λÜβουν γνþση του περιεχομÝνου τους. Περιορισμοß υπÜρχουν μüνο σε υλικü που αφορÜ την εθνικÞ ασφÜλεια και την προστασßα προσωπικþν δεδομÝνων, σýμφωνα με την νομοθεσßα πρüσβασης.
Πþς προστατεýεται το αρχειακü υλικü απü τις φθορÝς;
Οι συνθÞκες φýλαξης πρÝπει να εßναι κατÜλληλες για κÜθε εßδος υποστρþματος (χαρτß, φιλμ, μαγνητικÝς Þ ψηφιακÝς εγγραφÝς κλπ) και μορφÞς (Ýγγραφα, φωτογραφßες, ταινßες, αφßσες, χÜρτες κλπ). Τα φθαρμÝνα τεκμÞρια αποκαθßστανται στο συντηρητÞριο της υπηρεσßας και -κατÜ περßπτωση- οι πληροφορßες που περιÝχουν μεταφÝρονται σε Üλλο υπüστρωμα (π.χ. μικροφωτογραφßα, ψηφιακÞ σÜρωση) και διατßθενται στην Ýρευνα με αυτÞ τη μορφÞ, þστε να προστατευθοýν τα πρωτüτυπα. |